De kracht van Employer Branding

Geschreven door
Louise Hallet
  • 03 min. leestijd
  • Latest Insights
  • Human Resources

Dit artikel werd automatisch vertaald. Je kan de originele Engelse versie hier lezen.

Employer branding: er gaat vast wel een belletje rinkelen...

Nu is dit concept steeds meer aanwezig op de arbeidsmarkt. Het kan deel uitmaken van een HR-functie, een marketingfunctie of zelfs een zelfstandige functie.

Wat betekent employer branding eigenlijk?

Het is het unieke en aantrekkelijke imago dat een bedrijf creëert en promoot op de arbeidsmarkt en onder zijn werknemers. Hiermee worden de reputatie, waarden en cultuur van het bedrijf naar voren gebracht, maar ook de ambities, projecten en vooral wat het bedrijf zijn personeel te bieden heeft.

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen van employer branding?

De eerste en meest voor de hand liggende doelstelling is het aantrekken van talent. Het doel is om ervoor te zorgen dat werknemers graag bij het bedrijf willen werken. Bedrijven moeten echter oppassen dat ze geen verkeerd imago uitstralen en de markttrends bijhouden. Het risico om het bedrijf te overdrijven kan namelijk radicaal zijn en leiden tot een grote ommekeer en een terugslag. Daarom zijn de gevolgen van het promoten van een slecht imago moeilijk te veranderen. Er moet rekening worden gehouden met markttrends om relevante extraatjes aan te bieden die de juiste doelgroep aantrekken.

Een ander belang betreft de werknemers die al in het bedrijf aanwezig zijn. Employer branding kan loyaliteit opbouwen en zo de betrokkenheid verbeteren. Een sterk en positief imago maakt werknemers trots en motiveert hen om hun taken uit te voeren. Het maakt hun werk zinvoller. Er gaat niets boven samen in dezelfde richting kijken.

We kunnen ook het punt van concurrentie op de markt naar voren brengen. Alle bedrijven willen een goede reputatie hebben, zowel intern als extern. We denken hierbij aan potentiële klanten, investeerders of belanghebbenden. Een goede reputatie betekent dat u zich onderscheidt van de concurrentie en zo het verschil maakt.

Hoe kunnen we nu zorgen voor een goede employer branding?

Alle ideeën zijn goed als we ons eenmaal bewust zijn van de problemen die ermee gepaard gaan (het is essentieel om deze in gedachten te houden).

Bij Strand hechten we er veel waarde aan om onze consultants voor zichzelf te laten spreken. Wie kan de dagelijkse realiteit van ons bedrijf beter uitleggen dan onze huidige werknemers? Dus laten we hen aan het woord!

We proberen ook zo up-to-date mogelijk te blijven met nieuwe manieren van werken. Dus aan de ene kant innoveren we in de manieren waarop we aanwezig zijn op sociale netwerken, bijvoorbeeld met nieuwe videoformaten (vrij kort en aantrekkelijk). Aan de andere kant besteden we speciale aandacht aan wat onze werknemers als het belangrijkste voor hen beschouwen in de professionele context. Daarom is het verstandiger om de projecten die we intern uitvoeren op de markt te zetten om onze consultants aan te spreken en hopelijk hetzelfde soort profielen aan te trekken.

Wat denkt u? Hebt u tips of ervaringen om te delen?

Terug naar het overzicht