Quiet quitting

Geschreven door
Louise Hallet
  • 02 min. leestijd
  • Latest Insights
  • Human Resources

 

Dit artikel werd automatisch vertaald. Je kan de originele Engelse versie hier lezen.

De manier waarop we ontslag nemen verandert

Stil stoppen is een fenomeen dat in de Verenigde Staten is opgedoken en langzaam naar Europa komt. De trend is geen radicaal ontslag, maar eerder een langzame en geleidelijke beweging van terugtrekking.

Het is vooral te wijten aan een gebrek aan voldoening en consideratie bij de werknemers. Men zou dit fenomeen gemakkelijk kunnen veralgemenen en een gebrek aan professioneel bewustzijn kunnen aanklagen; in dit geval is dat niet waar.

De reden waarom sommige werknemers op deze manier handelen is om zichzelf te beschermen, "om hun voet van het gaspedaal te halen om hun geestelijke gezondheid en welzijn te beschermen".

Sommige mensen leggen een verband tussen stilzwijgend ontslag en de jonge generatie Z-werknemers. Zij hebben moeten opgroeien en zich professioneel moeten ontwikkelen in een moeilijke context van economische en gezondheidscrises. De prioriteit ligt niet meer 100% bij het werk; ecologie, inflatie, energiekosten, voedsel, ... zijn andere belangrijke punten van zorg voor jongeren (en alle anderen trouwens).

 

Dus, wat moeten we hieruit leren?

Het eerste is dat we ons er bewust van worden, dat we weten dat dit fenomeen bestaat, dat we het kunnen begrijpen en vooral dat we het accepteren, ondanks onze eigen meningen. We gaan een nieuw professioneel tijdperk in, de wereld van het werk verandert en dat geldt ook voor de werknemers.

 

Een cultuur van erkenning

Er zijn veel maatregelen die u kunt nemen. Herkenning en aandacht worden steeds belangrijker voor werknemers. Werkgevers moeten alert zijn op de waarschuwingssignalen en de problemen van sommige werknemers kunnen herkennen.

Herkenning kan inderdaad tot uiting komen in salaris en financiële voordelen, maar er is meer:

◽ De hiërarchische relatie is erg belangrijk; zich gehoord voelen, een transparante dialoog kunnen voeren met de leidinggevenden, werken in een klimaat van vertrouwen, enz.

◽ Het evenwicht tussen privé en werk is ook van groot belang. Door uw werknemers een zekere mate van flexibiliteit te bieden zodat ze hun persoonlijke activiteiten kunnen uitvoeren of door telewerken toe te staan, laat u zien dat u de nieuwe manieren van werken omarmt.

 

Als HR, wat kunnen wij doen?

Licht onze employer branding nogmaals toe en doe vooral geen loze beloften. Als welzijn op het werk belangrijk is voor ons bedrijf, moet dit tot uiting komen in de feiten en niet alleen op LinkedIn.

We kunnen ons ook richten op drie dingen: communicatie, inwerken en training. Dit betreft werving en nieuwe werknemers, maar ook het behoud van bestaande werknemers.

We vergeten soms de follow-up van meer ervaren professionals en dat is een vergissing; zelfs managers hebben training nodig. Ze moeten op de hoogte zijn van nieuwe trends, zoals Quiet Quitting.
 

- Louise Hallet, Talent Acquisition Specialist HR

Connecteer met Louise op LinkedIn.

Terug naar het overzicht